torsdag, januari 08, 2009

Språkslarv

Något jag inte gillar är det nya språkslarvet som uppkommit i och med att chattandet blev populärt, t ex att skriva "d" i stället för "det", "juste" istället för "just det" o s v och framför allt slarvandet med skiljetecken. Okej när man sitter och chattar, då ska det ju helst gå fort för att det ska flyta bra, men inte i inlägg, mejl eller andra permanenta texter. Förstår inte dom som använder det här "chat-språket" att det inte ger en direkt smickrande bild av dom? När jag stöter på ett inlägg skrivet på det sättet orkar jag oftast inte läsa, eftersom det är svårt att tyda ut vad skribenten verkligen vill. Inte sällan leder det till missförstånd och onödiga diskussioner, bara för att skribenten inte uttryckte sig klart från början. Nej, vill man meddela sig med andra människor får man nog se till att lägga ner lite ansträgning på att texten är läsbart eller stå ut med att man får fel/inga svar!

(Nu när jag läser mitt inlägg är jag nästan säker på att någon annan har bloggat om det här förut... Lott@ eller Alex, eller?)

9 kommentarer:

Busmamman sa...

Håller fullkomligt med!
Jag har väldigt svårt för det där jag också.

Ponder sa...

Var det t o m du som bloggade om det?

Anonym sa...

Instämmer, förfärligt!


-Åsa

Linda #handgjordlyx sa...

Håller med. Så in i vassen. *språkpolis* ;-)

Anonym sa...

Det ända jag har svårt med i mina texter är var kommatecknet, igentligen ska sitta. Hoppas det inte stör för mycket, att det sitter lite här o var. :)

Annars håller jag med dig. Speciellt när man inte riktigt vet vad orden betyder, som jag då.

Busmamman sa...

Nepp det var inte jag(eller jag skrev något om att vara språkfascist en gång).
Och nu när jag läser mina inlägg ser jag att jag ofta skriver "iaf" *S*
Bra va ;)

Ponder sa...

Sanna: Du har ju ett giltigt skäl eftersom du är dyslektisk - det jag syftar på är dom som är för lata (eller coola?) för att skriva ordentligt.

Busmamman: Jag är en lika god kålsupare som du! "iaf" och "iofs" dyker regelbundet upp i mina texter, men det ska bli ändring på det nu, du vet, leva som man lär och de'! ;P

Jenny sa...

Håller med! Lika svårt har jag för när äldsta barnen säger "brb" (be right back) när de lämnar middagsbordet för att gå på toaletten!!!!

Nikki sa...

Jag har inte ens lärt mig vilka dessa förkortningar är. Skriver alltid ut hela ordet istället. Men iofs utan att skryta så skriver jag rätt fort när jag chattar!